tirsdag den 2. september 2014

Ting Jeg Har Lært pt. II

Vi fortsætter lige med rækken af kulturforskelle - nu også præget af jobstart:

  • Der er den franske uhøflighed, og så er der de situationer, hvor franskmændene mener, at man er uhøflig. Da vi var ude at se på lejligheder, sagde vi det eneste sted ret utvetydigt på engelsk til vores agent, at det ikke var vores stil og ikke det, vi ledte efter. Det viste sig så, at udlejningsdamen talte engelsk og åbenbart fandt det ekstremt uhøfligt. Vi skulle tilsyneladende have smurt det ind i høflighedsfraser og dermed have spildt alles tid. At hun så - på trods af at hun åbenbart kunne engelsk - hele tiden kun kommunikerede på fransk og igennem vores agent, var til gengæld helt acceptabelt...
  • Det franske metrosystem er på ingen måder lavet til klapvogne. Trapper og smalle udgange overalt. Men til gengæld findes der virkelig mange flinke franskmænd, som gerne hjælper med at bære - så fedt. Vi skal dog stadig have købt en handy paraplyklapvogn asap!
  • Franskmænd holder mange reelle kaffepauser - også gerne inden arbejdsdagen overhovedet er startet. Til gengæld drikker de intet ved deres skrivebord hele dagen. Hvordan de når de 2 l væske om dagen, er mig en gåde!
  • Man kan blive virkelig træt i hovedet af at stirre på sandfarvede vægge, sandfarvede døre og sandfarvede lofter en hel dag. Memoen om, at frisk luft og masser af dagslys er sundt, er vist aldrig nået til Paris. Åhh, hvor jeg dog på det punkt savner Ørestad og min hin lyse arbejdsplads med udsigt over det halve af Amager!

I morgen har jeg planer om at afprøve Paris' bycykler til arbejdet - det skal nok blive interessant med mig i Paris-trafikken...

Træt, men glad. Paris er pæn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar