tirsdag den 4. november 2014

Om læsning og hygge

En aftenhyggestund...

Jeg har altid været en læsehest. Jeg lærte at læse som fem årig ved at kigge over skulderen hos min to år ældre bror, og siden er jeg ikke rigtig stoppet igen. Jeg elsker at læse! At fordybe mig i bøgerne, at komme ind i en anden verden. Det er fantastisk.

Jeg husker tydeligt mine teenageår, når jeg skulle i sommerhus med min mor om sommeren. Der var ikke synderligt meget at lave i et sommerhuskvarter i Gilleleje, så jeg læste. I stor stil. Vi tog på biblioteket, jeg rippede hylderne, og så begyndte jeg ellers fra en ende af. Alt fra rigtige teenagepigebøger til voksenkrimier. Det hele blev slugt - og det så hurtigt, at vi få dage efter måtte på biblioteket igen. Faktisk er  det det, der står klarest for mig fra de ferier; at ligge på græsplænen i solen og læse dagen lang. Og ja, på skrift lyder det måske lidt ensomt - men det var herligt.

Hippien er slet ikke på samme måde. Han læser, ja, men det er sjældent, og det var vist ikke noget, der fyldte meget hos ham som barn. Derfor har jeg også været meget spændt på, hvilket træk Elvis ville vise. Og guess what - bøger er the shit! Snubsen elsker at læse bøger. Hurra!!

Det er lidt fjollet, men det gør mig simpelthen så glad. Jeg vil så gerne give glæden ved bøger videre. Og der er simpelthen ikke noget bedre end at sidde i sofaen, og så kommer der en lille gut tullende over med en bog, som han giver mig, hvorefter han klatrer op og sætter sig tæt op ad mig, så vi kan læse sammen. Når bogen er slut, beder jeg ham hente en ny, og så gentager det sig. I laaaang tid. Og jeg elsker det. Det er nogle af de absolut bedste stunder. Også selv om vi snart har læst Lille ælling lidt for mange gange - jeg kan den i hvert fald fint udenad.

Jeg glæder mig helt vildt til, at jeg kan begynde at læse rigtige historier for ham. Bøger, hvor vi også begge kan nyde selve historien. Jeg har en lang mental liste klar - øverst på listen står selvfølgelig Michael Endes Jim Knap-bøger (dem skal jeg så stadig først have opdrevet - so far en umulig mission. Sig endelig til, hvis I ligger inde med dem og vil sælge!!). Indtil videre er det mere pegebøger, men det er også okay. Game of Thrones i bussen på hjemturen fra arbejde, efterfulgt af traktorbøger på gulvet med Snubsen på skøddet, når jeg kommer hjem. Yes please!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar