torsdag den 19. januar 2017

Man skal holde, hvad man lover!

Jeg følte mig lidt som en rigtig lortemor i går, da jeg hentede Snubsen i børnehaven. Jeg var blevet forsinket fra arbejdet, så jeg fløj ind i børnehaven kl. kvart i fem, hvor der kun var to andre børn tilbage. Elvis var sådan set glad nok, men så da vi sagde farvel til en af medhjælperne, som vi mødte på vejen ud, fik hun lige sagt "Elvis fortalte mig ellers, at han havde lavet en aftale med sin mor i dag om, at det kun var en mellemlang dag". Auch.

Jeg ved ikke helt, hvad hun ville opnå med den kommentar andet end at give mig dårlig samvittighed, men ja, det havde jeg sagt til Elvis. Om morgenen havde han sagt, at det kun måtte være en mellemlang dag, og så havde jeg sagt "Okay, så siger vi det". Og ikke overholdt det. Og faktisk ikke haft intentioner om at overholde det. Jeg troede jo for filan, at drengen ville komme fra det igen!

Men han er stor. Og han husker alt. Og det må jeg simpelthen ikke undervurdere! Så i morges, da han bedyrede, at det skulle være en rigtig, rigtig kort dag i dag, sagde jeg, at jeg ville hente ham tidligere, hvis vi så kunne aftale, at vi tog hjem og hyggede i sofaen med tegnefilm til ham og arbejde til mig. Den blev godtaget.

Så det gjorde jeg. Han blev hentet kl. 14.30 midt i eftermiddagssnack og Prop og Berta på lydbog (jeg havde seriøst lyst til at blive hængende og lytte med - total nostalgi!), og så tog vi hjem og slappede hele eftermiddagen. Ham med tegnefilm og jeg med arbejde - men ofte med en lille hånd i min. Det var godt for begge parter.

Den knægt er så dygtig, og det kan ikke være nemt at være ham lige nu. Først en flytning med alt, hvad det indebar af afsked og omvæltning, så en ny børnehave og så farvel til sutten. Og han er så sej til det hele! Så er det mindste, jeg kan gøre, da at lytte til ham, når der er tegn på overload. Men den er også svær, når man samtidig har travlt på jobbet. Jeg skal finde den der gyldne mellemvej, den må være der et sted
.

Suttestoppet går i øvrigt for sindssygt! I går sagde han to gange på vejen hjem "Jeg vil gerne have min... Argh, nåhr nej!" og så var det det. I dag kom den én gang. Ingen søvnproblemer. Og i øvrigt gider han ikke alligevel at tage til suttetræ på lørdag - de sutter skal bare blive i den pose, jeg har lagt dem i. Så basically kan jeg altså smide dem ud. Det er vildt.

Jeg havde aldrig gættet, at det skulle gå så let. Det skræmmer mig faktisk lidt. Projekt af-med-bleen - piece of cake. Projekt falde-i-søvn-selv - piece of cake. Projekt farvel-sut - piece of cake. Det er da ikke meningen, at det skal være så nemt!? Enten har vi været svinedygtige til at ramme den helt rigtige timing for drengen, eller også for vi fire fold igen, næste gang der skal ske en stor udvikling. Jeg kan vel lige så godt forberede mig på det.

Overvejer stadig lidt det der suttetræ - om ikke andet så for min skyld! Jeg kan da ikke bare smide dem ud...

1 kommentar: