torsdag den 24. november 2016

En anderledes jul

Det bliver en mærkelig jul i år. Altså, forstå mig ret - det bliver uden tvivl en helt fantastisk juleaften, hvor vi skal til idylske Grenaa og holde jul med min far, hans kone og min lillebror. Jeg glæder mig vildt! Men julen er mere end bare juleaften, og i det store hele bliver julen mærkelig.

Vi er i fuld gang med flytteriet. Flyttefirmaet er bestilt, overdragelsen af lejligheden er aftalt og flybilletterne one-way til København er købt. Hvor skal julehyggen lige passe ind i alt det?

Jeg elsker julen, og jeg elsker at hygge med det. At pynte op. At pakke gaver ind. Men det kommer bare ikke til at ske i år. Jeg satser på at få gravet en simpel adventskrans frem til på søndag, og Elvis' nissedør skal selvfølgelig også flytte ind. Det har faktisk været vores måde at forklare på, hvorfor vi taler om at flytte til Danmark, men at det stadig ikke er endnu - vi er jo nødt til at vente på, at nissen flytter ind, så han kan se, at vi skal flytte og fortælle det til julemanden! Men udover de to ting, kommer der ikke andet. Det giver ikke mening at pakke kasserne ud, når vi sådan set skal pakke kasser ned for tiden i stedet. Men det gør lidt ondt på mig. Så er det jo ikke rigtig jul...

Der er også stadig problemet med pakkekalenderen, som ikke er dukket op. Det er åndssvagt synd for min mor, som har lagt tid, penge og kærlighed i at finde de helt rigtige gaver til Elvis; det er synd for Elvis, som bliver "snydt"; og det er synd for mig, som skal ud i panikkøb og på ingen måder vil kunne leve op til den normale standard. Faktisk overvejer jeg at købe en LEGO StarWars-julekalender og lade det blive ved det i år. Hvis den da er til at opdrive hernede. Det er nok mere langtidsholdbart end de småting, jeg vil kunne nå at grave frem. Mest af alt håber jeg nu stadig på, at pakken med gaver dukker op. Kom nu, La Poste!

Det skal nu nok blive hyggeligt alligevel - selvfølgelig. Vi skal til julebasar i den danske kirke i weekenden, og vi skal helt sikkert også forbi julemarkedet på Champs Elysees en af dagene. Så det går. Det fortæller jeg i hvert fald mig selv, mens min indre julenisse er blevet til en ren Gniske.

Et glimt fra julemarkedet i Frankfurt i 2011

Ingen kommentarer:

Send en kommentar