tirsdag den 14. juni 2016

Det franske system eller manglen på samme...

Åhh Frankrig - du giver mig seriøst grå hår i hovedet! Jeg er så træt af fransk bureaukrati og manglen på kundeservice, som på mange områder virkelig lever op til fordommene.

Jeg nævner i flæng:

  • I ét år har vi forsøgt at få Hippien optaget i den franske sygesikring. Vi sendte ansøgningen, men har intet hørt. Først da han mødte op på kontoret, fandt vi ud af, at de ikke troede på, at han boede i Frankrig, da hans navn ikke står på lejekontrakten (som jo er igennem mit arbejde). Så på trods af, at vi har en fransk vielsesattest og et fælles barn registreret på adressen, har jeg nu skulle lave en håndskrevet attest på, at jeg bor sammen med manden. Nå ja, og så har jeg selvfølgelig også lige skulle dokumentere, at jeg stadig bor her ved at vise dem for 1000. gang nogle nyere elregninger. Det er nemlig sådan man gør, når der ikke eksisterer et folkeregister.
  • I to uger har jeg nu ventet på en pakke fra Asos, fordi firmaet, der skulle levere den til en pakkeshop, ikke kan snøvle sig færdige. Først blev min valgte pakkeshop utilgængelig, så jeg valgte en ny. Så gik der en uge uden at pakken rykkede sig fra deres centrallager, og så blev den nye pakkeshop utilgængelig. Så nu har jeg valgt den originale igen, men pakken rykker sig stadig ikke. Jeg er nu gået i fransk mode og er begyndt med de sure emails - i Frankrig kan det nemlig betale sig at brokke sig!
  • I sidste uge opdagede jeg, at mit firma i hele 2016 har glemt at opkræve husleje for mig. Der er sket noget rod i lønsystemet. Samtidig ser det ud til, at de har fejlet i nogle tilskud, jeg skal have ifølge min kontrakt siden vi flyttede herned. Og ja, jeg har selv skulle gå alle lønsedler igennem for at få styr på det. Eller styr på det er så meget sagt - nu afventer det hele at lønafdelingen får reageret.
  • I denne uge har vi et lille vindue til at investere nogle penge fra vores bonussystem i specifikke puljer. Men min adgang virker ikke - de har keglet i mit id-nummer og/eller mit password. Så jeg ringede til dem her til morgen og sad på hold i 10 minutter - hvorefter det vist blev frokosttid, og jeg blev bedt om at ringe tilbage senere.
  • Tilbage i april sendte jeg en skadeanmeldelse til mit forsikringsselskab, fordi vi har haft vandskade. Jeg har intet hørt fra dem siden - så gæt hvem der nu også skal bruge tid på at ringe til dem og rykke.
Og sådan fortsætter og fortsætter og fortsætter det. Jeg når aldrig igennem bunken af ting, som skal ordnes via telefonopkald, email eller et utal af almindelige postbreve. En enkel regelmæssig lægekontrol i forrige uge gør f.eks. at jeg har tre kvitteringer liggende, som skal sendes først til det centrale sygeforsikringssystem og så til min private. Effektivt, no?

Okay, så det her indlæg er rent brok. I know. Men jeg er så træt af det, at jeg lige nu er klar til bare at pakke mine ting sammen og flytte tilbage til Danmark. Giv mig et system, der virker!

2 kommentarer:

  1. Dét kender jeg kun alt for godt. :) Bor i Ermont (nordvest for Paris) med mand og baby og har også selv været igennem en masse administrativt bøvl ;) https://franskefacetter.wordpress.com/2016/05/04/bureaukratiet-vs-borgeren-om-at-leve-i-et-land-som-er-et-stort-bureaukrati/

    Kh Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, det kan jeg se! Jeg har jo også haft æren af bryllupsbesværet - sindssygt altså! Men tillykke med brylluppet - kan se at alt lykkedes til sidst.:)

      Slet