onsdag den 13. juli 2016

Sommer i Paris: To-do liste

Vi har som sagt ikke planer om at tage på sommerferie i år. Jeg tager stadig fri i 1-2 uger, men i stedet for at rejse rundt og brænde en formue af på billeje, flybilletter og hotel, bliver vi i Paris og holder ferie her. Forstået på den måde, at vi skal opleve noget. Vi skal se sider af byen, som indtil videre er druknet i hverdagen. Og jeg glæder mig helt vildt! De sidste par uger har jeg samlet inspiration sammen til ting, som jeg virkelig gerne vil gøre denne sommer. Jeg er sikker på, at listen nok skal blive endnu længere, inden vi når august, men jeg tænkte alligevel, at jeg vil dele den med jer:

* Bastilledag
Okay, det er så allerede i morgen, men jeg tager det med alligevel. I år er vi i Frankrig på deres nationaldag, så den skal selvfølgelig opleves. Hvis vejret ellers er med os, er planen at tage ind til Champs Elysées om formiddagen og se militærparader og så glemme alt om normal sengetid for Snubsen om aftenen og i stedet tage ud og se festfyrværkeriet kl 23. Jeg ville egentlig gerne ind til Champs de Mars for at se det, men jeg har læst mig frem til, at der kommer til at være ekstremt proppet, og det tror jeg ikke bliver sjovt med en meget træt dreng på armen. Så i stedet følger vi denne anbefaling og går de 15 minutter op til området mellem Vaugirard og Pasteur, hvor der er fin udsigt til Eiffeltårnet. Så er det også i gåafstand hjem.

* Gratis danseundervisning ved Seinen
Ved bredden af Seinen, lige ved L'Institut du Monde Arabe, er der eftersigende gratis undervisning i latinodanse om aftenen om sommeren. Jeg regner ikke med, at Hippien kan lokkes til at danse salsa med mig, men stemningen skulle være skøn, så jeg vil virkelig gerne derhen en sommeraften med en kold flaske hvidvin.

* La Nuit aux Invalides
Hver sommer er der lys- og lydshow på facaden ved l'Hôtel National des Invalides, og det ser super fedt ud. Hver mandag og torsdag er showet endda på engelsk, så det må være en perfekt anledning til at hapse Hippien i hånden og give det en chance. Jeg cyklede forbi i går aftes lige omkring showstart, og det så ret fedt ud.

* Centre Aquatic de Neuilly-sur-Seine
En tur i svømmehallen. Det er sådan cirka det. Men pointen er, at der i Neuilly-sur-Seine er en svømmehal, som også har et udendørsområde, der mere lægger op til leg end ren svømning. Dér vil jeg rigtig gerne hen en varm sommerdag med Snubsen.

* Parc de la Vilette
Vi har været derudeaf en enkel gang, hvor vi var i Cité des Enfants, men da det var regnvejr, fik vi aldrig tjekket parken ud. Det vil jeg denne sommer. Det skulle være et super grønt område med forskellige aktivitetsmuligheder, herunder noget bådleje. Det gad jeg altså godt med Elvis. Derudover tror jeg også, at vi skal på Cité des Enfants igen, for det var godt nok et hit sidste gang!

* La Conciergerie
La Conciergerie er en del af det gamle kongeslot på Cité - og så er det et tidligere fængsel, hvor bl.a. Marie Antoinette tilbragte de sidste måneder af sit liv, inden hun mistede hovedet i guillotinen. Der er bl.a. adgang til hendes celle, når man besøger stedet. Jeg har altid været ret fascineret af Marie Antoinette og hele tiden omkring den franske revolution, så det kunne jeg godt tænke mig at se.

* La Promenade Plantée
Vidste I, at den originale High Line ligger i Paris? Jeg gjorde ikke før for nyligt - og nu vil jeg derud! Den er 4,5 km lang og strækker sig fra Bastille og ud af byen, og den skal besøges denne sommer. Punktum.

* Grand Palais
Okay, så det er måske ikke en oplagt sommeraktivitet, men vi har endnu ikke været på Grand Palais, og det vil jeg gerne have krydset af listen. Det hører lige som med til at bo i Paris - vi har været på Musée d'Orsay, Louvre og Orangeriet. Mon ikke der også kommer noget gråvejr en dag i løbet af sommeren - det er i f.eks. tilfældet i dag!

* Rock en Seine
En no-brainer og billetterne er da også allerede købt. Det var SÅ fedt sidste år, selv om det er en atypisk festival med vinboder og absolut ingen svineri. Men det er faktisk også helt okay. Musikken starter først ret sent på dagen, så det passer perfekt med, at Hippien og jeg sover hjemme og kan hygge om formiddagen med Elvis, inden vi tager ud og hører musik. Smukt.

Sidste års festival

Derudover kommer så alle de restauranter, vi skal have prøvet af denne sommer. Jeg er ikke nået til at planlægge det endnu, så tips modtages gerne! Jeg tænker, at vi i hvert fald skal ud og udforske lidt mere omkring Canal Saint-Martin og måske prøve Le Petit Cambodge af, omend tankerne om angrebet sidste år stadig giver mig lidt myrekryb. Derudover har vi fået anbefalet en sushirestaurant af min japanske kollega, så det skal helt sikkert også prøves af!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar