torsdag den 22. januar 2015

Lidt franskerbrok

Forestil dig, at du har vovet dig ind i et storcenter. Et storcenter i fire etager. På en lørdag. Under januarudsalget. Med en klapvogn.

Okay, jeg kan godt høre, hvor dumt det lyder. Hvorfor gør man sådan noget? Men det var ikke desto mindre hvad, vi gjorde i lørdags.

Sjældent har jeg oplevet så mange latterlige, hensynsløse mennesker. (Og sjældent har Hippien og jeg brokket os så meget... Nøj, hvor var alt bare for galt!) Det her nærliggende storcenter, Beaugrenelle, er en ren fransk version af Fields eller Fisketorvet. Mange etager, mange butikker - og selvfølgelig mange rulletrapper! Derudover er der så kun to elevatorer, som ligger lige ved siden af rulletrapperne, og hvor der højt og tydeligt står, at de er forbeholdt kørestole og klapvogne.

I praksis er de proppet med luddovne franskmænd, der ikke gider gå de sidste 20 m hen til rulletrapperne. Jeg troede engang, at det var slemt på de danske togstationer, men det her tog alligevel prisen.

På de 5-6 gange, vi var tvunget til at gå til elevatoren, ventede vi vel i snit på tre elevatorer, før vi kom med. Fordi de alle var proppet med sunde og raske, velgående mennesker. Og det virkede ikke engang som om de var klar over, at de var totalt hensynsløse!? Havde jeg kunnet sproget, havde jeg skældt ud! Nøj, hvor var jeg irriteret.

Jeg tror egentlig, at det er hele pointen. Franskmændene tænker ikke over det, når de er hensynsløse. De er så vant til, at folk selvfølgelig kræver sin ret, at det er helt naturligt. Som i metroen, hvor man snildt maser sig ind foran alle andre og også gerne oveni alle andre. Sådan gør man bare. Og hvis alle gør det, så er det vel ikke hensynsløst?

Well, jeg bliver aldrig fan... Jeg brokker mig bare videre - forhåbentlig en dag på et sprog, som de forstår!

(Vi købte i øvrigt ingenting... Så måske havde vi faktisk mindst ret til de elevatorer!)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar