søndag den 17. maj 2015

Weekend i Normandiet

Fordi der jo lige pludselig kom et bryllup i vejen, har jeg aldrig fået skrevet om vores weekend i Normandiet. Vi opdagede jo i slutningen af marts (tror jeg?), at 1. maj-weekenden var vores eneste chance for at tage på tur, og som sagt, så gjort.

Det. Var. Så. Fedt! Det var så lækkert at komme ud af Paris, og selv om vejret langt fra var optimalt, var det stadig helt okay. Det regnede ikke hele tiden (faktisk oftest, mens vi alligevel kørte), og det gjorde, at der var færre mennesker på vejene og i byerne. Det var fedt! Vi havde vores au pair med, så Hippien og jeg havde også mulighed for at gå ud den ene aften - virkelig rart.

Vi lejede en fin lille bil ved Gare de Montparnasse, og så kørte vi ellers afsted. Elvis har ellers aldrig tidligere været den store bil-fan, men denne gang var han helt hooked på sin stol og ville bare "køre, køre". Helt genialt!

En halv time før vi skulle afsted: "Tur! Tur! Køre bil!"

Vi havde lejet en Air BnB-lejlighed i Le Havre - en havneby, som eftersigende skulle være et yndet stop for cruises. Jeg var nu ikke synderligt imponeret, men vi boede vist heller ikke i den bedste ende af byen. Den var dog dejlig centralt i forhold til at køre videre på tur, så det var helt fint.

Om eftermiddagen den første dag kørte vi til Etretat og så på de vilde klippeformationer ved kysten. Det var så flot! Byen var lille, men hyggelig, og jeg gider egentlig godt tilbage engang i solskinsvejr.

Etretat

Etretat

Etretat

Dagen efter kørte vi til Honfleur, som var SÅ hyggelig. Uhh, den var jeg vild med! En hyggelig havn, fine barer og restauranter og spændende små gader at gå rundt i. Der skal vi hen igen! Bagefter kørte vi til Deauville, som vi nu ikke var så imponerede af. Det var lidt for fancy og i øvrigt også kedeligt i regnvejr. Vi skulle nok have brugt mere af tiden i søsterbyen Trouville, for det så ud til at være mere os.

Honfleur

Honfleur

Honfleur

Honfleur

Honfleur

Om aftenen spiste vi en rigtig lækker middag på en meget anbefalet restaurant i Le Havre (som jeg selvfølgelig ikke kan huske navnet på - flooot...), og senere på aftenen gik Claus og jeg så på bar. Det var så sjovt! Vi gad ikke gå for langt, da det igen regnede lidt, så vi endte nede på den lokale, hvor barmutter holdt hof for et par mænd og så en lille tyk veninde og hendes mor på 80+. De dansede, sang og festede og var så underholdende! Vi sad for os selv med nogle øl, men var stadig en del af festen - det var herligt. Da vi gik, inviterede de os til kreolsk aften dagen efter, men der var vi desværre tilbage i Paris.

Escargots - næsten for mange, faktisk!

På bar...

På vejen hjem til Paris søndag tog vi et stop i Rouen, som virkelig også var en fin by. Masser af store, gotiske kirker og et hyggeligt marked, hvor vi spiste frokost. Og så retur til Paris, sætte Elvis og aupair af og aflevere bilen. Kort, men effektivt, og helt perfekt, når der er brug for et pusterum fra Paris. For let's face it - det er der altså engang imellem! Jeg havde virkelig savnet havet - nok et resultat af at være dansk og normalt altid være i kort afstand fra åbne vider. :)

Rouen

Rouen

2 kommentarer:

  1. Hvor ser det dejligt ud - og Elvis er dejlig som altid :)

    Jeg bliver helt nostalgisk når du skriver om alle Havre, ikke at jeg nogensinde har været der, men jeg var med til at lave online markedsføring for en lille fransk perle: Miraklet i Le Havre, den er en smule særpræget, og man skal være typen der kan lide artfilm, men den er finurlig og værd at se - og nu hvor I har været i byen, måske lidt sjovere ;)

    Maj :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej, hvor sjovt! Den skal jeg lige tjekke op på - det er jo altid lidt ekstra skægt, når man kan relatere til et sted.:)

      Slet