torsdag den 22. september 2016

Et nyt naboproblem

I må hjælpe mig - hvor går grænserne for venlighed? Og ikke mindst god opførelse?

Det drejer sig om vores underboer. Vores marokkanske underboer med den gamle gris af en mand. Siden hans forsøg på at gentage successen har jeg med held undgået ham - forstået på den måde, at når jeg ser ham ved sin café, går jeg over på den anden side af gaden eller drejer diskret rundt om et hjørne. Jeg vil ikke tale med ham.

Men nu er hans familie jo så kommet hjem fra Marokko. Hans smilende, relativt unge kone og deres to søde børn. En pige på ca. 12 og en dreng på fem. Drengen på fem går på samme skole som Elvis, bare to klasser over, så jeg har mødt dem mange morgener og pænt sagt "Bonjour".

Tirsdag morgen ringede det så på døren, mens Elvis og jeg sad og spiste morgenmad. Det var datteren fra nedenunder, som forklarede, at hendes mor var syg, og om jeg måske kunne følge hendes bror med i skole sammen med Elvis? Selvfølgelig. Ingen tvivl om det.

Fast forward til næste morgen - jeg kommer ned af trappen sammen med Elvis. Jeg når endda ud i gården og hente min cykel, da jeg kan høre deres dør gå op, og drengen kommer ud og spørger, om han må gå med igen? Moderen kommer ud og forklarer, at hun har arbejdet til kl. tre og er helt smadret, og om jeg er sikker på, at det ikke er et problem? Selvfølgelig ikke. Jeg hjælper da, det er jo samme skole.

Og så var der i morges. Vi kom ned, jeg hentede min cykel og underboens dreng var klar. Denne gang spurgte de ikke engang, men han vinkede bare til sin mor og gik med. Hmmm...

Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal håndtere det her. Jeg vil jo gerne være høflig - og det er jo som sagt samme skole, så det betyder jo ikke det store. Men så igen - det er mine 10 minutter om morgenen, hvor jeg dels kan gå og snakke lidt med Elvis, dels har tid til at fjolle og dels kan tage lidt kampe med ham, som når han mener, at han ikke kan gå og skal bæres. Det kan jeg ikke, når jeg har en fransktalende dreng med også, som jeg forsøger at kommunikere med. Der går ærligt talt noget af Elvis og ikke mindst af mig.

Men samtidig har jeg ondt af den lille dreng (hvis navn jeg simpelthen ikke kan gennemskue lige meget hvor ofte han fortæller mig det). Han åbner sig mere og mere for mig, og i morges fortalte han, at hans mor og far begge arbejdede på caféen hver aften, og så var han hjemme med sin søster. Caféen lukker kl. 2. HVER aften. Det er fandme synd! Når han i forvejen har så lidt voksenkontakt, hvordan kan jeg så afvise ham?

Men så er der også det, at jeg bliver lidt sur. For jeg skylder fanden fisme ikke den familie noget, når faderen er sådan! Og det er da vildt dårlig stil bare at antage, at det er en fast aftale efter to gange? Hvad blev der af normal høflighed? I øvrigt snakker vi en gåtur på fem minutter hver vej med det tempo, underboens dreng går i, så er det virkelig så svært for moderen (eller faderen, men ham regner jeg ikke for noget...) at holde sig vågen lige i de ekstra 10 minutter? For sin drengs skyld?

Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal gøre ved det. Jeg kan ikke afvise den lille dreng lige op i hans hoved om morgenen, men samtidig har jeg ikke lyst til, at det skal fortsætte. Vi har ingen muligheder for at snige os ned uden at de opdager det. Jeg hælder til at tage fat i moderen på et andet tidspunkt, og så måske tilbyde at hjælpe fast to-tre dage om ugen - derigennem gøre det klart, at de andre dage ikke dur, men selv ved det føler jeg mig egentlig lidt udnyttet.

Bah, den er altså svær!

4 kommentarer:

  1. Kære Caroline
    Jeg er i denne uge begyndt at læse din blog - og har læst et par indlæg hver aften. Det er en rigtig fin blog, og jeg nyder at læse med.
    Det er et rigtig svært dilemma du har præsenteret. Der er gode grunde til at hjælpe med at følge nabodrengen i skolen, men også en del argumenterer for at lade være.
    Jeg synes, at grænsen til udnyttelse er overskredet. Jeg synes faktisk, at det er frækt, at familien har gjort det til din opgave at følge deres søn i skole. Det ville i min optik være ok, at bede om én sjælden gang i tilfælde af sygdom eller lignende, men at tage det for givet dagligt eller flere gange om ugen, det synes jeg er alt for meget. Derudover lyder det til, at du og din søn har en rar (og vigtig) stund sammen om morgenen i forbindelse med du følger ham i skole - og den synes jeg du skal værne om. Derfor synes jeg, at du på en venlig måde skal sige til moderen, at du ikke kan følge hendes søn i skole.
    Hvordan mon det gik med det hele på ugens sidste dage?
    Mange hilsner fra en ny læser, Anne Vestergaard fra Odense

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne - velkommen til! Dejligt, at du vil læse med.:) Jeg synes, du præcis rammer hovedet på sømmet - det generer mig, at de på ingen tid tager det for givet, uden aftalen nogensinde er lavet. Det går mig på. Jeg håber, at jeg snart render ind i moderen uden at børnene er der, så jeg kan tage en snak med hende. Jeg vil ikke have, at den lille dreng føler sig til besvær.

      Slet
  2. Jeg synes du skal følge ham underboens barn i skole. Ham manden er en nar, men det er ikke hans barns skyld.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du helt ret i! Han er simpelthen sådan en sød dreng, og han bør ikke være i klemme. Men så er der også det med Elvis... I denne uge har jeg ikke fulgt nabodrengen i skole - min barnepige afviste dem mandag morgen, da hun kun må (af forsikringsårsager) have ansvar for Elvis, og da jeg så har taget skoletjansen tirsdag og onsdag, er de ikke kommet ud i opgangen. Så det har bare været mig og Elvis - og det kan altså mærkes på ham! I morges var der absolut ingen brok eller plagen om at blive båret, og vi gik fint og snakkede om himmel og jord hele vejen. Det gør han ikke, når der er en fransk dreng med. Så jeg skal jo også tage hensyn til ham. Men på tilbagevejen i morges så jeg så, at nabodrengen blev fulgt af sin søster, og jeg er næsten 100% sikker på, at det betyder, at hun ikke kommer i skole - eller som minimum kommer for sent. Så nu har jeg dårlig samvittighed - det er altså synd for de børn! Jeg tror, at jeg vil prøve at fange moderen alene og sige, at jeg gerne vil følge ham 2-3 gange om ugen, men at det ikke kan være hver dag.

      Slet